Maailmankaikkeudella tuntuu olevan jotain minua vastaan tänään!!! Juuri kun sain blogimerkinnän kirjoitettua valmiiksi ja haluan julkaista sen, yhteys katkeaa! Enkä tietenkään saa kaivettua kirjoitustani mistään jotta ottaisin sen talteen!

Muutenkin ollut ihan mielettömän ahdistava päivä. Etsiskelin työpaikkoja, mutta eipä siellä mitään uutta ollut. Uudet työpaikat, mutta samat vaatimukset. Pitäisi olla mieletön koulutus ja ainakin sadan vuoden työkokemus ihan tavallisiin toimistohommiin! Tiedossa siis työttömän elämää jatkossakin. Voisivat työnantajat vähän miettiä vaatimuksiaan uudestaan.

Olin aiemmin kirjapainoalalla koneenhoitajana. Minulla on sille alalle koulutuskin ja työkokemustakin, mutta minulle sattui työtapaturma ja se kaikki muuttui. Olin menettää kolme sormea oikeasta kädestäni, joten se siitä. Sain mielettömän kammon isoja koneita kohtaan ja pelkään arkielämässäkin että sormet jää johonkin väliin. Olin puoli vuotta sairaslomalla ja sinä aikana minut irtisanottiin tuotanto-taloudellisista syistä, en voinut asialle mitään. Työtapaturma oli seuraus työsuojelurikkomuksesta, joten hain oikeutta itselleni. Juttu on nyt syyteharkinnassa, mutta pelkäänpä että syyttäjä jättää syyttämättä. Tuntuu, että koulutus ja kokemus meni täysin hukkaan! Minulle jäi alasta käteen vain helposti kylmettyvät, herkät sormet ja ikuiset arvet, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Opiskelin vuoden verran multimediaa, oli pakko alkaa hankkia uutta ammattia. En mielestäni pärjännyt kovin hyvin vaikka ala sinänsä oli minulle sopiva. Alan hommia ei ole hirveästi tarjolla joten olen hakenut myös ihan normi toimistohommia. Eipä ole tärpännyt vielä.

Työvoimatoimisto lykkäsi minulle kahden kuukauden karenssin vielä tähän kaiken muun hyvän lisäksi. Minun olisi pitänyt hakea johonkin heidän järjestämäänsä ”työnhakuun ja urasuunnitteluun valmentavaan koulutukseen”, vaikka en edes tarvitse sellaista ”koulutusta”! Osaan hakea töitä ja uravalintanikin on selvä ja olen tämän sanonut Työvoimatoimistossa joka kerta kun olen siellä käynyt, mutta siellä ei tunnuta ymmärtävän selvää suomen kieltä! Samainen Työvoimatoimisto on lähetellyt minulle kotiin työhönosoituksia TEOLLISELLE ALALLE, vaikka olen sanonut etten juuri sen työtapaturman takia niihin hommiin enää ryhdy! Minkä ihmeen takia he kirjaavat koneelle hakijan tiedot, toiveet, tavoitteet ym. jos he eivät ota niitä edes huomioon?!

Kela on myös mielestäni hyvin kummallinen laitos. Silloin kun jäin työttömäksi puolisen vuotta sitten, he venyttivät ja venyttivät päätöstään maksaa minulle työttömyyskorvausta! Sen sijaan he halusivat minulta lisäselvityksiä ja lisäselvityksen lisäselvityksiä. He vaativat minulta palkkakuitteja vuodesta 2004 alkaen! Minä kaivelin ne palkkakuitit, joista pari jäi uupumaan. Vein ne Kelaan ja totesin, että jos korvausten maksaminen on niistä parista puuttuvasta palkkakuitista kiinni, niin pitäkööt rahansa! No, myönsivät sitten kuitenkin minulle ne korvaukset, mahtoi ottaa päähän, heh.

Ylipäänsä koko Suomen valtio on kummallinen laitos. Raha menee rahan luokse ja herrat pitävät kyllä huolen siitä että köyhä pysyy köyhänä! Tavallisen duunarin on turha uneksiakaan mistään ns. ”ylimääräisestä”, kun se kaikki menee herrojen taskuun. Myös tämä omien kansalaisten heitteille jättö tuntuu olevan Suomessa ihan yleinen käytäntö! Jos liukastut p*skaan, niin sinnehän uppoat! Valtiolta ei apua heru!